Mad i Generationer

Mad i Generationer

Mad i Generationer

Mad i Generationer

Mad i Generationer

Mad i Generationer er et nytænkende undervisningsforløb, hvor frivillige ældre deltager i 6.-9. klassernes fag madkundskab. Her fortæller de om deres barndoms madkultur, laver en ret sammen med eleverne og deler ud af flere madhistorier under fællesspisningen.

Mad i Generationer er et nytænkende undervisningsforløb, hvor frivillige ældre deltager i 6.-9. klassernes fag madkundskab. Her fortæller de om deres barndoms madkultur, laver en ret sammen med eleverne og deler ud af flere madhistorier under fællesspisningen.

Mad i Generationer er et nytænkende undervisningsforløb, hvor frivillige ældre deltager i 6.-9. klassernes fag madkundskab. Her fortæller de om deres barndoms madkultur, laver en ret sammen med eleverne og deler ud af flere madhistorier under fællesspisningen.

Mad i Generationer er et nytænkende undervisningsforløb, hvor frivillige ældre deltager i 6.-9. klassernes fag madkundskab. Her fortæller de om deres barndoms madkultur, laver en ret sammen med eleverne og deler ud af flere madhistorier under fællesspisningen. 

 

 

Mad i Generationer, header (3 of 3)
Mad i Generationer, header (2 of 3)

Brobygning mellem generationer

Brobygning mellem generationer

Seks ældre og en klasse elever mødes 1-3 gange i faget madkundskab. Hver af de tre mødegange har et emne i fokus: 1) Mad og kærlighed, 2) Indkøb og priser og 3) Klima og madspild.

Ideen med forløbet er at skabe rum for et generationsmøde, der fremmer læring og giver mindeværdige oplevelser på tværs af generationer. Køkkenet danner rammen for mødet, hvor skoleelever og ældre fra lokalområdet laver mad sammen og taler om mad og madlavning gennem tiden. 

Mødet skal bidrage til, at de to generationer styrker kendskabet til hinanden og oplever følelsen af fællesskab. For de unge handler det især om at få en forståelse af de ældres liv og historie – og om madhistorier gennem tiden og madkundskab. Det giver dem nye perspektiver og kan påvirke deres dannelse positivt. For de ældre handler det om at få kendskab til elevernes liv og især om følelsen af at kunne bidrage med viden og færdigheder.  


 

 

 


 


 

 

Seks ældre og en klasse elever mødes 1-3 gange i faget madkundskab. Hver af de tre mødegange har et emne i fokus: 1) Mad og kærlighed, 2) Indkøb og priser og 3) Klima og madspild.

Ideen med forløbet er at skabe rum for et generationsmøde, der fremmer læring og giver mindeværdige oplevelser på tværs af generationer. Køkkenet danner rammen for mødet, hvor skoleelever og ældre fra lokalområdet laver mad sammen og taler om mad og madlavning gennem tiden. 

Mødet skal bidrage til, at de to generationer styrker kendskabet til hinanden og oplever følelsen af fællesskab. For de unge handler det især om at få en forståelse af de ældres liv og historie – og om madhistorier gennem tiden og madkundskab. Det giver dem nye perspektiver og kan påvirke deres dannelse positivt. For de ældre handler det om at få kendskab til elevernes liv og især om følelsen af at kunne bidrage med viden og færdigheder.  


 

 

 


 


 

 

Et forløb, der åbner skolen

I Mad i Generationer bliver lokale ældre borgere en del af skolens undervisning og dagligdag, og skolen bliver åbnet op for samfundets borgere. Det udvider horisonten for både de unge og de ældre i forhold til, hvad der sker udenfor deres vante rammer. På den måde understøtter Mad i Generationer også folkeskolereformen fra 2014, som omfatter 'Den åbne skole'. De ældre fortæller om deres livshistorier og barndoms madkultur til eleverne. Dermed bidrager konceptet til at videreføre madhistorie og styrke interessen og forståelsen for den ældre generations måltid- og madkultur. I stedet for at læse om madhistorier i en bog, bliver det en sjov oplevelse med besøg af levende historiebøger fra lokalområdet.

I Mad i Generationer bliver lokale ældre borgere en del af skolens undervisning og dagligdag, og skolen bliver åbnet op for samfundets borgere. Det udvider horisonten for både de unge og de ældre i forhold til, hvad der sker udenfor deres vante rammer. På den måde understøtter Mad i Generationer også folkeskolereformen fra 2014, som omfatter 'Den åbne skole'. De ældre fortæller om deres livshistorier og barndoms madkultur til eleverne. Dermed bidrager konceptet til at videreføre madhistorie og styrke interessen og forståelsen for den ældre generations måltid- og madkultur. I stedet for at læse om madhistorier i en bog, bliver det en sjov oplevelse med besøg af levende historiebøger fra lokalområdet.

MiG_logo_blåt

Det viser evalueringen fra Aalborg Universitet

Det viser evalueringen fra Aalborg Universitet

Mad i Generationer har medført smil og tilfredshed hos alle involverede. Udbyttet af et forløb på to gange i Københavns Kommune, evalueret af Aalborg Universitet i 2020, har vi kort opsummeret her.

Mad i Generationer har medført smil og tilfredshed hos alle involverede. Udbyttet af et forløb på to gange i Københavns Kommune, evalueret af Aalborg Universitet i 2020, har vi kort opsummeret her.




 

Download en gratis drejebog

Download en gratis drejebog

Download en gratis drejebog

Hvis I har lyst til at lave Mad i Generationer hos jer, kan I downloade vores drejebog gratis. Hvis I ønsker yderligere hjælp, tilbyder vi at uddanne lærere i konceptet eller holde opstartsworkshop. I har også mulighed for at få adgang til undervisningsmaterialer.

 

HelloKitchen_Facebook_yellow
facebook-icon-png-black
iconfinder_Youtube_Rounded_1181249
linkedin-icon-png-black2


Hello Kitchen
Slagtehusgade 11, 1. sal,
1715 København V

Privatlivspolitik




Hello Kitchen
Slagtehusgade 11, 1. sal,
1715 København V



Hello Kitchen
Slagtehusgade 11, 1. sal,
1715 København V

Privatlivspolitik



facebook-icon-png-black